Innsynskrav

Verdal kommune har vurdert at innsynskrav, og svar på slike bør dokumenteres. Krav om innsyn bør mottas og besvares skriftlig, selv om det riktignok er bare avslagene på innsynskravene som skal være skriftlige.

Det er en ubetinget fordel for et offentlig organ å kunne dokumentere hvilke innsynskrav som er mottatt og hvilke svar som er gitt. I tillegg foreligger en ny bestemmelse om forbud mot forskjellsbehandling, som har gjort det enda mer nødvendig enn tidligere å holde oversikt over hvilke krav man har mottatt, og hvilket utfall behandlingen har fått.

Det vurderes også at dokumenter som gjelder krav om innsyn, har verdi som dokumentasjon og skal derfor arkiveres. Vi vurderer at det som utgangspunkt må legges til grunn at dette dreier som om en form for saksbehandling.  Dette innebærer at de eksterne dokumentene i innsynssaker i utgangspunktet er underlagt journalføringsplikten.

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.