Hurtigoppslag for saksbehandler

SAKSBEHANDLERS VIKTIGSTE RUTINER: 

Ved overgang til elektronisk arkiv har saksbehandler fått et større ansvar for at den daglige arkivdanningen fungerer som den skal.

Saksbehandlers viktigste rutiner kan presiseres som følger:

  • Sjekk hver dag i Elements om du har fått ny post
  • avskriv mottatt post
  • Ha alltid oversikt over hvilke journalposter du ikke har besvart
  • Ha alltid oversikt over hvilke dokumenter du har begynt å skrive på, men som ikke er ferdige
  • Søk jevnlig etter dokumenter med forfallsdato

Når man har fått ny post:

  • Sjekk at du er riktig saksbehandler
  • Sjekk at dokumentet tilhører riktig sak
  • Sjekk saks- og journalposttittel
  • Vurder om dokumentet skal unntas offentlighet
  • Vurder meroffentlighet

Hvis dokumentet skal unntas offentlighet:

  • Påfør riktig tilgangskode og hjemmel
  • Skjerm eventuelle ord i journalposttittelen
  • Skjerm eventuell avsender/mottaker
  • Skjerm eventuell klassering
  • Det er saksbehandler som er ansvarlig for å offentlighetsvurdere sine dokumenter - se rutine for "offentlighet og innsyn" under punktet "Rutiner" - "daglige arkivrutiner"
  • Det er ikke lov å sende sensitiv informasjon på e-post

Husk også:

  • Det er ikke tillatt å starte saksbehandling før dokumentet er journalført. All saksbehandling skal skje i kommunens sak-/arkivsystem eller i avdelingens fagsystemer.
  • e-post og sms som mottas direkte, skal vurderes og journalføres i saken
  • Ha alltid fokus på hva som er journalverdig

Status på journalposter og saker: 

  • Journalposter og saker som er ferdig saksbehandlet, skal ferdigstilles fortløpende
Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.