Fordeling, gjennomgang og saksbehandling

Fordeling og gjennomgang

Etter registrering og skanning får saksbehandler melding på mail om at de har mottatt post i ESA.

Saksbehandler skal se om riktig offentlighetsvurdering er foretatt.

Orginaldokumenter som er skannet, og som tilhører sentralarkivet, blir arkivert direkte. Andre orginaldokumenter som hører til spesialarkiv, for eksempel personal-, delings- og byggesaksarkiv m.v., fordeles direkte til saksbehandler etter skanning.

Saksbehandler får oversikt over alle nye journalposter/dokumenter under Mottatt post i ESA.

Saker unntatt offentlighet

Saker unntatt offentlighet som skal til politisk behandling, blir lagt frem samlet som B-saker. Kopi til saksbehandler skal kun inneholde den saken vedkommende har forberedt, ikke komplett samling av B-saker til oppsatt møte.

Saksbehandling

All skriftlig saksbehandling skal utføres i kommunens sak-/arkivsystem, såfremt man har tilgang til dette. Det skal benyttes Bardu kommunes logo på utgående brev. Det er ikke lov å skrive brev i Word, og sende dette ut på kommunens vegne, uten journalføring og mulighet for kvalitetssikring. Dette er brudd på sentrale bestemmelser i arkivloven, forvaltningsloven og offentlighetsloven.

Ferdigstillte utgående brev skal ikke være åpne for redigering etter at de er sendt ut, selv om saken ikke er avsluttet. Dokumentene skal ferdigstilles fra saksbehandler med E før de sendes ut og F for politiske saker. Årsaken til dette er at det vanskeligjør periodiseringen. Det gir arkivpersonalet et betydelig merarbeid.

Det er saksbehandlers oppgave å avskrive inngående dokument eller henvendelse med riktig kode.

Bruk av e-post i saksbehandlingen

I Bardu kommune har alle saksbehandlere tilgang, og anledning, til å bruke e-post som hjelpemiddel i saksbehandlingen. Dette skjer under forutsetning av at reglene som er fastsatt i Retningslinjer for bruk av e-post , plassert under Lokalt regelverk i arkivplanen, samt sikkerhetsrutiner fastsatt av IKT-sjef, blir fulgt.

Sentralt i retningslinjene står kravet om at:

  1. Alle arkivskapere skal ha et sentralt e-postmottak.
  2. All e-post og eventuelle vedlegg som inngår i, eller har betydning for, saksbehandlingen skal registreres i brevjournalen og arkiveres som en del av saken. Dette gjøres ved å videre sende mail til postmottak@bardu.kommune.no
  3. All dokumentasjon i en sak skal kunne underlegges kontroll. Alle saksbehandlere har derfor et selvstendig ansvar for å produsere fullverdig dokumentasjon som del av sin saksbehandling. Denne dokumentasjonen skal være åpen for offentlig innsyn og/eller partsinnsyn.
  4. Utsending av dokumenter via e-post fra saksbehandler skal betraktes som kopi og saksbehandler er pliktig til å benytte E-post modul ESA. Original sendes til adressat etterpå.
  5. Ingen som opptrer på vegne av kommunen skal oversende, eller oppfordre til oversendelse, av sensitive personopplysninger uten at disse er krypterte.
Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.